vlinder2
vlinder2
vlinder2
Wolk wit
Wolk wit
Wolk wit

Algemene informatie

Groepen:
Bij Kinderopvang Kidz&zo hebben we verschillende groepen dagopvang in de leeftijd van 0 t/m 4 jaar. 

De babygroep is een rustige, beschermde omgeving voor kinderen van 0 tot 1.5 jaar. Deze groep biedt rust en regelmaat, volgens het ritme dat een baby nodig heeft. Dat betekent het eerste jaar dus vooral veel slapen en op de tijden eten waarop een baby daar behoefte aan heeft. Zodra kinderen eraan toe zijn, krijgt het ritme van de groep steeds meer invloed. De vaste elementen in het dagritme blijven zorgen voor structuur en herkenning.

Om ervoor te zorgen dat baby’s zich veilig voelen, is een vertrouwde band tussen de pedagogisch medewerker en een baby onmisbaar. Daar is veel individuele aandacht voor nodig. Dit gebeurt zowel tijdens spe(e)lactiviteiten als verzorgingsmomenten met veel taal. Onze pedagogische medewerker benoemen wat ze gaan doen en vertellen veel wat ze gaan doen.

Tijdens het voeden en verschonen heeft de pedagogisch medewerker volledige individuele aandacht voor een baby. Onze pedagogische medewerkers zijn allemaal opgeleid als babyspecialist.

Respect voor autonomie vinden wij erg belangrijk. Dit geldt zeker voor jonge kinderen die kwetsbaar en afhankelijk zijn ten opzichte van hun omgeving. Voorbereiden op handelingen die we gaan verrichten is hierin belangrijk. Ook al zijn baby’s nog niet taalvaardig, toch leggen zij snel verbindingen tussen het gesproken woord en de handeling. Daardoor overkomt de wereld hen minder, hebben ze minder schrikreacties, meer grip op de wereld en zijn ze meer ontspannen.

Van pedagogisch medewerkers vraagt het, naast alle gangbare competenties, vooral dat ze rust uitstralen. Onze pedagogisch medewerkers bieden veiligheid aan kinderen zodat zij de wereld durven te ontdekken. Pedagogisch medewerkers genieten van de stapjes in de

ontwikkeling van kinderen en spelen met hen mee. Dit (ontwikkel)proces van kinderen wordt zowel schriftelijk als mondeling aan ouders overgedragen. Baby’s hebben één ritme, dat is hun eigen ritme. Dat betekent dat we een beroep doen op de flexibiliteit van onze pedagogisch medewerkers. Een pedagogisch medewerker op een babygroep kan peuterthema’s vertalen naar de allerkleinsten. Vaak zijn dit sensomotorische activiteiten om kinderen met al hun zintuigen de wereld te laten ontdekken.

Als babyspecialist is de pedagogisch medewerker goed op de hoogte van de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 2 jaar. In de zone van de naaste ontwikkeling is de medewerker een belangrijke schakel om de kinderen telkens een stapje verder te helpen op alle ontwikkelingsgebieden.

Onze visie op baby-opvang heeft ook consequenties voor de inrichting van de binnen- en buitenruimtes. We kiezen voor hoge boxen in combinatie met een grondbox, gebruiken verlichting om aan te sluiten bij ritme en stemming en zorgen voor een rustige basis met herkenbare elementen om structuur aan te brengen in de dag.

Onze pedagogische medewerkers bieden activiteiten aan die specifiek gericht zijn op baby’s en dreumesen. Enkele voorbeelden zijn voorlezen, zingen, muziek luisteren en het stimuleren van de motorische ontwikkeling. Baby’s zitten zo min mogelijk in wipstoeltjes omdat deze de ontwikkeling belemmeren. Wipstoeltjes worden over het algemeen alleen gebruikt om het eten te laten zakken.

Na het eerste jaar krijgen kinderen steeds meer behoefte om de wereld te ontdekken. Ook dan bieden we passende activiteiten aan die kinderen helpen hun leefwereld op een veilige manier te vergroten. In de loop van het tweede jaar is het voor de kinderen van de babygroep tijd om door te stromen naar een dreumes – of peutergroep. Samen met ouders en pedagogisch medewerkers wordt bepaald wanneer het kind daaraan toe is.

In deze groep worden kinderen van 1.5 jaar tot 2.5 jaar opgevangen. In deze leeftijd is het kind toe aan meer uitdaging in zowel spelmateriaal als activiteiten.                                                                                           

Dreumesen spelen nog naast elkaar en zitten in een eigen “spel”, ook al spelen ze met hetzelfde speelgoed. We stimuleren de kinderen wel om het speelgoed samen te delen, zodat ze rekening leren houden met elkaar. Soms bouwen ze samen een treinbaan of zijn ze “samen aan het koken”, maar meestal zit elk kind nog in zijn eigen fantasiewereld. Wel merk je een grote nieuwsgierigheid naar elkaars bezigheden. Dat leidt vaak tot “afpakken”, ook dit hoort bij het spel/ leeftijd. Delen is op deze leeftijd nog erg moeilijk.  

Op de dreumesgroep is er al meer sprake van een dagritme. We volgen wel het ritme van het kind maar er wordt samen aan tafel gegeten, gedronken, gezongen, een activiteit gedaan…                                                                                               

De groep is zo ingericht dat deze uitnodigt tot spelen. Er zijn verschillende themahoeken ingericht, zoals een huishoek, een bouwhoek en een knutsel/puzzeltafel. De pedagogisch medewerker is actief in het spelen met kinderen waardoor ze ook uitgedaagd worden en leren te spelen. Spelenderwijs stimuleren we de taal, we lezen iedere dag voor en zorgen voor voldoende herhaling voor de herkenbaarheid bij de dreumesen.                                 

Er wordt gewerkt met het programma Uk & Puk. Op deze manier kunnen we bijdragen aan een goede taal, sociaal-emotionele, motorische ontwikkeling en krijgen ze de eerste rekenprikkels mee.                                                                             

De kinderen leren nieuwe vaardigheden door actief bezig te zijn en lekker te spelen. Spelen is ontdekken en spelen is groeien. Kinderen die lekker in hun vel zitten, kunnen zich optimaal ontwikkelen. Daarom zorgen we voor geborgenheid, persoonlijke aandacht en warmte.

Voor kinderen van 2 tot 4 jaar is de peutergroep een plek om te spelen met andere peuters. In groepen van maximaal 11 kinderen spelen de kinderen onder begeleiding van twee vaste medewerkers. In deze groep zitten kinderen van de dagopvang en de peuteropvang. De activiteiten van het peuteraanbod lijken in hoge mate op de activiteiten op de dagopvang en zijn voorbereidend op het basisonderwijs. Voor peuters is er een ontwikkelingsgericht aanbod zoals dat ook in de peutergroep wordt geboden. Voor dit aanbod wordt gebruik

gemaakt van het VVE-programma “Uk & Puk”. De pedagogisch medewerkers zorgen ervoor dat de peuters een goede voorbereiding krijgen op de basisschool, qua motorische en zintuigelijke ontwikkeling, taal, rekenprikkels en stimuleren ze de sociaal- emotionele ontwikkeling. Iedere ochtend laten we aan de hand van dagritmekaarten zien wat we die dag allemaal gaan doen. Dit geeft duidelijkheid en overzicht. Dit programma is gevarieerd en uitdagend. De peuters hebben een stabieler ritme dat door de pedagogisch medewerksters aangehouden wordt en de kinderen duidelijkheid en veiligheid biedt. De pedagogisch medewerksters zorgen ervoor dat de opbouw van de dag bestaat uit rustige en uit drukke momenten, van sociale en individuele activiteiten, die elkaar afwisselen.

Gezamenlijk met de hele groep ondernemen we activiteiten, maar er is ook voldoende tijd om vrij te spelen. De pedagogisch medewerkers stimuleren de kinderen om op zoek te gaan naar hun eigen wensen, behoeften en grenzen. Zodat ieder kind zich op zijn eigen tempo kan ontwikkelen op de manier die bij ieder individu past.

Voor peuters is het niet alleen belangrijk dat zij zich kunnen ontwikkelen in een veilige en liefdevolle omgeving, maar ook dat zij lekker kunnen spelen met leeftijdsgenootjes. Jouw zoon of dochter krijgt bij ons alle ruimte en vrijheid om dit te doen. Peuters leren spelenderwijs de wereld te ontdekken waarbij fantasie en onderzoeken actief worden gestimuleerd. Spelen is dé manier voor jouw peuter om zich voor te bereiden op de basisschool. Door de stimulerende groepsruimte, positieve aandacht, prikkelende interacties en activiteiten, dagen we kinderen uit om iedere dag het beste in zichzelf naar boven te halen. Zo bereiden de pedagogisch medewerkers elk kind gericht voor op de volgende stap zodat het lekker in zijn vel, vol zelfvertrouwen de overstap kan maken naar de basisschool.

Bij het ‘t Huuske zitten kinderen in een verticale groep. Dat wil zeggen dat wij één groep hebben waar kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 met elkaar spelen. Bij het ‘t Huuske creëren we het huiselijk gevoel met alle leeftijden door elkaar, de broertjes en zusjes samen op een groep, de diverse activiteiten die we aanbieden. De kinderen komen hier in contact met kinderen van verschillende leeftijden, wat positieve invloed heeft op hun sociale ontwikkeling. Kleine kinderen leren en trekken zich op aan de grotere kinderen terwijl de grotere kinderen leren affectie te hebben en te ‘zorgen’ voor de baby’s. Bij ‘t Huuske is er veel interactie en is het vooral ook erg gezellig met elkaar.

Net als op de andere groepen ondernemen we gezamenlijk met de hele groep activiteiten gericht op de leeftijd van de kinderen maar er is ook voldoende tijd om vrij te spelen. De pedagogisch medewerkers stimuleren de kinderen om op zoek te gaan naar hun eigen wensen, behoeften en grenzen. Zodat ieder kind zich op zijn eigen tempo kan ontwikkelen op de manier die bij ieder individu past. Naast de gezamenlijke activiteiten en het vrije spelen, worden er activiteiten aangeboden die gericht zijn op het ontwikkelingsniveau waarop het kind zich bevindt.

De groep is gezellig en huiselijk ingericht waarin er rekening is gehouden met de verschillende leeftijd van de kinderen.   

Voor kinderen van 2 tot 4 jaar is de peutergroep een plek om te spelen met andere peuters. In de groep bieden we opvang aan maximaal 16 kinderen en spelen de kinderen onder begeleiding van twee vaste medewerkers. De activiteiten zijn voorbereidend op het basisonderwijs. Voor peuters is er een ontwikkelingsgericht aanbod. Voor dit aanbod wordt gebruik gemaakt van het VVE-programma Uk & Puk. De pedagogisch medewerkers zorgen ervoor dat de peuters een goede voorbereiding krijgen op de basisschool, qua motorische en zintuigelijke ontwikkeling, taal, rekenprikkels en stimuleren ze de sociaal- emotionele ontwikkeling. Iedere ochtend in het kringetje bespreken we aan de hand van dagritmekaarten wat we die dag allemaal gaan doen, lezen we een boekje en zingen we samen om de dag te starten. Dit geeft structuur, duidelijkheid en overzicht.

De peuters hebben een stabieler ritme dat door de pedagogisch medewerksters aangehouden wordt en de kinderen duidelijkheid en veiligheid biedt. De pedagogisch medewerksters zorgen ervoor dat de opbouw van de dag bestaat uit rustige en uit drukke momenten, van sociale en individuele activiteiten, die elkaar afwisselen.

* Klik op + voor meer informatie over de groepen.

Onze peuteropvang is een VVE locatie waar we plek kunnen bieden aan kinderen met een VVE indicatie. Meer informatie over het ontwikkelingsgerichte VVE-programma vind u via onderstaande knop.

Openingstijden dagopvang:
Onze locatie is geopend vanaf 6.30 uur en sluit om 19.30 uur. We bieden de mogelijkheid om een gezonde warme maaltijd af te nemen zodat de kinderen gewend blijven aan
vaste tijden voor het eten.

Openingstijden peuterspeelzaal:
De openingstijden voor peuterspeelzaal groep zijn iedere ochtend van 8.30 uur tot 12.30 uur.
Peuters zijn welkom vanaf 2 jaar tot dat ze naar de basisschool gaan. Ouders mogen zelf hun
ochtenden kiezen wat bij ze past.

Contracten:
Bij kinderopvang Kidz&zo bieden we contracten aan die zo dicht mogelijk bij de
wensen van ouders liggen. Wilt u meer informatie, neem dan contact op via kinderopvang@kidz-zo.nl